dinsdag 13 juni 2017

Ga dat zien. Zes tips voor het nieuwe cultuurseizoen.


Goede voornemens om wat meer aan cultuur te doen? Hier enkele tips van een aantal voorstellingen. (En hier is een lijstje voor de kleintjes.)


1. Fidelius Fortibus - Circus Ronaldo



Prachtige ontroerende voorstelling. Denk circus, maar ook niet te veel. Vorige zomer gezien bij de Zomer Van Antwerpen, maar deze zomer en ook daarna gelukkig op nog wat andere plekken. Voor wie er niet tegenop ziet om op een klein houten bankje te zitten in een circustent en voluit gaat voor de fantastische sfeer die vanaf de eerste scène in de tent hangt.

2. Missie & Para - Bruno Vanden Broecke, David Van Reybrouck, Raven Ruëll




Twee monologen van Bruno Vanden Broecke. Must see x 2.
Missie zagen we jaren geleden al en vertelt het verhaal van een pater in de Congo. Para zagen we vorig jaar en gaat over een paracommando. Bruno Vanden Broecke is een topacteur, de teksten van David Van Reybrouck zijn ijzersterk en de escenering van Raven Ruëll maakt alles af. Voor mij is dit theater tot de perfectie. Voor wie klaar is om een verhaal recht binnen te laten komen.
Onder andere te gast in de Bourla maar ook elders.


3. Twee zielen, drie levens, zes mensen - De Kolonie MT & Peter De Graef

Ik zag vorig jaar de dernière van Rudy en was er dagenlang niet goed van. Peter De Graef neemt je wereld vast en schudt die eens goed door elkaar. Zo gelachen, zo gehuild. Ik heb al veel gemist in mijn leven doordat ik nu pas iets zag van Peter De Graef, vanaf nu wil ik geen voorstelling meer missen. Voor wie op zoek is naar catharsis en bereid is even in de spiegel te kijken. 
Première in ccbe, daarna ook in andere cc's.





4. Wattman - De Kolonie MT

De Kolonie MT is een bijzonder gezelschap omdat ze ook voorstellingen maken voor hele jonge kinderen, en dat minstens zo goed doen.
De Wattman vertelt een mooi verhaal en Vic De Wachter doet dat met verve. De taal van Eric Vlaminck is zo rijk, er komen (Antwerpse) woorden voorbij die zo schoon zijn. Voor wie zich wil laven aan een sterk verhaal en gelooft dat klassiek theater ook heel goed kan zijn. Check, check, check.


5. £¥€$ (“Lies”) - Ontroerend Goed

Nog zo'n gat in mijn cultuur was het bijzondere (belevings)theater van Ontroerend Goed, het gezelschap met de mooiste naam van de wereld. Vorig jaar eindelijk iets van hen gezien: 'Are we not drown to a new erA', wat een beetje een atypische voorstelling voor hen was blijkbaar. Maar ik was wel getriggerd, omdat ze iets bijzonders deden en dat was ook mooi uitgewerkt. Ik vertrouw heel erg op het advies van mijn collega die ook theaterrescencente is, en zij wist me te vertellen dat £¥€$ een must-see is. Voor wie een experiment aandurft. Gokken in een goksalon, ik kijk ernaar uit

6. La Voix Humaine - Ivo van Hove & Toneelgroep Amsterdam


Nog meer hooggespannen verwachtingen. Halina Reijn zie ik heel graag spelen, wat een vrouw. Voor wie net als ik gewoon benieuwd is. In deSingel


Geen opmerkingen:

Een reactie posten