vrijdag 30 juni 2017

Boekentips voor de zomer

De zomer is bijna daar... en voor velen de reden om eindelijk nog eens te lezen.
Volgens Goodreads zit ik een boek achter op schema, wil ik op het einde van het jaar 35 boeken gelezen hebben. Dat verbaast me een beetje omdat ik het gevoel heb dat ik al veel gelezen heb. Gelukkig is lezen geen wedstrijd en kan ik gewoon enkele tips geven.


Amerikanah - Chimamanda Ngozi Adichie

Deze was met getipt en wat een tip. Het is een steengoede roman (een verhaal dat plakt) maar er zit zoveel maatschappijkritiek in... zoveel om over na te denken zonder dat er ooit maar een letter moralistisch is. Ook het vertelstandpunt vanuit een Afrikaans kapsalon is zo goed gedaan. Een aanrader voor wie iets over de wereld én de liefde wil lezen.






Jacht & Dinsdag - Elvis Peeters

Ik had nog nooit iets van Elvis Peeters gelezen. Een heel mooie auteursnaam (the king of pop meets doorsnee Peeters) waar een schrijversduo achter zit. Ik zou niet weten hoe je dat doet, samen schrijven, maar deze twee boeken heb ik graag gelezen. Dinsdag is heel mooi maar ook heel hard. De man op de cover lijkt een lieve, minzame man te zijn, maar zijn verhaal, nou, echt proper is het niet. En Jacht is soms zelfs degoutant, maar voor mij kon het wel. Het ene boek vertelt dus alles vanuit de belevenissen op een dinsdag, in het andere boek lees je mee vanuit het vertelstandpunt van een hond, een paard,... En dat werkt. Graag gelezen.


Bidden wij voor Owen Meany - John Irving

Een dikke klepper, maar dat was niet erg want ik wist al vrij snel dat ik Owen Meany na de laatste pagina zou missen. En dat was ook zo. Soms wat te veel uitwijdingen over de verschillende soorten katholieken en protestanten. Maar de uitwerking van de personages en de opbouw van het verhaal: geniaal. Een echte grootmeester. Vorig jaar De Wereld volgens Garp gelezen en nu is het voornemen er helemaal álles van John Irving lezen. En dat zijn allemaal dikke boeken.





De dood van Murat Idrissi - Tommy Wieringa

Dit zijn de namen had me achtergelaten met serieuze koppijn en gewetensproblemen, en de theaterbewerking had opnieuw dat effect (nog te zien op 17/10 in de Bourla trouwens!).
Dit is een heel dun boekje maar sluit qua thema aan. Ik was er weer niet goed van. De meningen over dit boek zijn verdeeld, en misschien is het gewoon té dun en blijven er te veel onafgewerkte elementen. Maar langs de andere kant: ik las het in een ruk uit en het is blijven hangen.





Melancholie van de onrust - Joke Hermsen

Het juiste boek op het juiste moment. Een filosofisch essay dat het begrip melancholie helemaal uitdiept en in de wereld plaatst. Ik heb veel onderlijnd, het eeuwige voornemen om meer non-ficitie te lezen barstte weer los maar vooral, ik heb hier echt iets aan gehad. Het was een koopje naar aanleiding van de week van de filosofie, ongetwijfeld mijn best besteedde euro's van het voorjaar.






Ik ben niet bang - Niccolò Ammaniti

Dit is een echt vakantieboek. Dat denk ik omdat ik het las in grijs en koud februari en het verhaal zich afspeelt in een verzengende Italiaanse hitte. Het is een heel filmisch boek, het lijkt wel alsof ik dat hele verhaal echt heb gezien. Van dezelfde auteur las ik, na een tip van een collega, ook al Ik haal je op, ik neem je mee en onlangs nog Zo God het wil maar dit boek is toch wel echt mijn favoriet. Het wordt zo goed verteld vanuit dat kinderstandpunt, straf.






Tongkat - Peter Verhelst

Zin in iets anders? Laat je dan meevoeren met Tongkat. Verhelst neemt je mee op een soort van trip, met waanzinnige beelden. Hij schrijft heel zintuiglijk, met levendige kleuren, geuren,... maar ook parels van zinnen. En net wanneer het tenenkrullend wordt, neemt hij wat gas terug, en is er terug focus op het verhaal. Dat ik nog boeken van Peter Verhelst ga lezen, dat is in elk geval beslist.





Opvallend dat ik allemaal 'oude' boeken las en geen recente. Mijn leeslijstje/wenslijstje voor de
zomer ziet er zo uit:

  • Fuzzi - Hanna Bervoets (want Ivanov vond ik geniaal)
  • Ons soort mensen - Juli Zeh 
  • iets van Carson McCullers  (dat durf ik misschien wel in het Engels?)
  • Een soort van liefde - Alicja Gescinska
  • Inham - Cynan Jones
  • Cocaïne - Aleksandr Skorobogatov (fan!)
  • Een klein leven - Hanya Yanagihara (go with the hype)
  • Een klassieker..... wie heeft een tip? 

Nogal ambitieus. We zullen in september nog eens praten.
Veel leesplezier!

---

Nog meer?

1 opmerking:

  1. Een tip voor de klassieker: Spaar de spotvogel (to kill a mockingbird) van Harper Lee. Graag gelezen en in de USA blijkbaar verplichte lectuur (al is dat natuurlijk niet altijd een goei referentie ;-))

    BeantwoordenVerwijderen