zondag 8 januari 2017

Gelezen in 2016

Goodreads heeft voor mij een schoon overzicht gemaakt, kijk maar eens hier. Ik heb helaas mijn doel van 30 boeken niet gehaald heb in 2016, ondanks een inhaalmanoevre van de laatste weken.
Relatief natuurlijk want ik las denk ik zonder overdrijven 100 kinderboeken voor, als ik alles wat ik meer dan 1 keer las tenminste dubbel mag tellen. Maar ik hou het proper en hou Goodreads als een lijstje voor mezelf.

De smoesjes voor het niet-behaalde doel. 
Het zesde deel van Knausgard is al in de helft (500 van de 1000 pagina's!!) dus dat telt eigenlijk al bijna voor 2 boeken. Maar die blijft wat liggen omdat er zo'n donkerte in die boeken is, waar ik weinig behoefte aan heb. Ze doen me wel altijd veel nadenken over het schrijven en dat doet dan weer wel deugd. Er is ook een praktische reden, dat boek is gewoon te zwaar om op de trein mee te nemen.
Ik begon ook aan 'Het geheime leven van bomen', een hit in Duitsland en dat gaat dus over bomen en hoe die zich bijvoorbeeld als zoogdieren gedragen. Echt tof en interessant... maar... ik lees toch niet graag non-fictie. Maar misschien dat ik hem nog wel eens uitlees.

De verrassing


Zonder twijfel. Dit boek heeft alles wat ik van een boek verlang: een sterk verhaal, interessante personages en af en toe iets wat je serieus doet nadenken. Het was een tip, ik ben gewoon beginnen lezen en het was fantastisch.










De vreemdste


Dit boek wordt verteld vanuit het standpunt van een foetus. Nou. Ik was er meteen mee vertrokken, want de bovenste laag van het boek is gewoon een ietwat spannend verhaal over een moordcomplot. Maar daaronder zitten ook heel wat bespiegelingen over het leven (en over vooroordelen, dat is een thema dat er voor mij telkens uitkwam) en daaronder zitten dan nog allemaal Shakespeare-verwijzingen. Dit heb ik zo goed als allemaal gemist (behalve die over to be or not to be, dat vond ik wel heel sterk!) door mijn totaal gebrek aan Shakespeare kennis. Ik kreeg het boek cadeau voor Kerst, twee dagen later was het uit en ik weet zeker dat ik het zal herlezen. Graag met Shakespeare kenner ofzo.





Non-fictie



Dit boek 'moest' ik lezen voor het werk, maar ik vond het heel interessant. Het is heel toepasbaar op onze platformen UiTinVlaanderen, UiTmetVlieg en Cultuurkuur. Ik heb er veel aan gehad, al vond ik het wel veel herhaling en soms wat te drammerig, alsof er maar 1 waarheid is. Maar toch, goede inzichten.
Qua non-fictie las ik ook 'Absurde Overvloed' maar dat vond ik dan weer een dikke tegenvaller, blablablabla,... ik had er niets aan.






De teleurstelling


Ik ben een groot Baricco fan (mijn lievelingsboek!), maar dit viel me echt tegen. Het kwam me over als een lang uitgerokken stijl-oefening van een schrijver die wat wil experimenteren. En het verhaal zelf kon me ook niet echt overtuigen. Ik las gelukkig ook nog een ouder boek van hem dat ik nog niet gelezen had 'Dit verhaal' en dat was opluchting, heerlijk, typisch Barrico boek. Ik blijf dus een fan.









De grappigste



Iedereen met een leesdip zou dit moeten lezen. Het doet zo'n deugd! Iedereen die niet graag leest eigenlijk ook. En iedereen die op een kantoor werkt, en zeker iedereen die 'iets in de communicatie' doet. Het is heerlijk absurd en Paulien Cornelisse heeft een heel groot talent: ze speelt perfect in op herkenbaarheid.









De nieuwe favoriete auteur



Ik volg met plezier de facebook-pagina van Iedereen Leest. Een naam die daar vaak viel was Aleksandr Skorobogatov en ik kan de lofbetuigingen alleen maar bijtreden. Ik las ook 'Sergeant Bertrand' maar het 'Portret van een onbekend meisje' vond ik nog sterker. Ik hoop nog wat van hem te lezen en vooral, dat Skorobogatov boeken blijft schrijven.








Leesvoornemens voor 2017

  • terug meer e-books lezen. Om de eenvoudige reden dat ik dan meer lees en dan anders mijn tijd verdoe op de trein aan me ergeren aan het wegvallen van de 4G verbinding op mijn telefoon. Ik heb alleen een probleem dat ik moeilijk geld kan geven aan e-books. En in België blijven actuele e-books absurd duur (€14.99 is geen uitzondering). Mijn droom is dat ik bij elk papieren boek ook de digitale versie zou krijgen... dat zou helemaal ideaal zijn. 
  • wat meer vrouwen lezen. Ik denk daar nooit over na, en misschien moet ik dat eens doen.
  • Knaugard zijn Strijd uitlezen. Al zal het met pijn in het hart zijn. 
  • En gewoon, veel lezen. 

En nog een tip

Ik lees dit boek vandaag of morgen uit en kan al zeggen dat mijn leesjaar daarmee goed is gestart! 

1 opmerking:

  1. Goed gelezen dit jaar!
    Tijd om mijn goodreads aan te vullen ... Ik las 'Alles wat er was' van Hanna Bervoets en die viel tegen, maar ik geef haar nog een kans met Ivanov omdat jullie er zo lovend over zijn. Verder staan Knausgard en Olyslaegers ook al op de planning en ga ik er ook dit jaar op letten om minstens evenveel vrouwen als mannen te lezen. Ik ben grote fan van e-books. Mijn huis is klein en vol, dus ik probeer zo weinig mogelijk papieren boeken te kopen.

    BeantwoordenVerwijderen