donderdag 10 januari 2013

voornemen #3: goed eten, wat eigenlijk tien voornemens in één zijn. En een bonus.

  • meer bio
Aha, nu is er ook een Bioplanet in de buurt. Ik kook tegenwoordig meer 'volwaardig vegetarisch' dus zonder er gewoon een burger bij te smijten, maar in de Bioplanet is zoveel keuze aan burgers, ik had de eerste keer toch al direct een voorraadje in geslagen en kocht nep-spekjes die smaakten.
Die winkel ligt wel gevaarlijk in de richting van IKEA waar we dan snel snel nog even binnenstappen en totaal onethische, niet ecologische brol kopen wellicht. Wilskracht zal er nodig zijn

  • lokaal
De korte voedselketen. De ecologische voetafdruk kun je serieus verminderen door eten te kopen dat van niet te ver moet komen. Een boerenmarkt is dan zo slecht nog niet. In Lier passeerde ik heel toevallig zo'n marktje en daar had een boerinneke zelfs al pompoen in stukskes gesneden. Op zondag zou er op het Falconplein een biomarkt zijn, dus ik neem me voor de Hollanders op de vogelenmarkt te ontvluchten en eens naar daar te gaan.
Goed nieuws gelezen gisteren in Goed Eten, limoenen, avocado's, mango's en gember komen met de boot, en dat valt geweldig goed mee qua CO2 uitstoot. De appelsienen uit Italië doen meer kwaad blijkbaar. En keniaanse boontjes, verse kruiden en bloemen zijn al helemaal te zot. Maar kiwi's, zo beweert mijn broer de matroos, die komen één keer per jaar naar ons land, en die liggen daar dan gewoon te liggen en worden pas rijp als ze uit hun bewaring worden gehaald. Fictie of feit? Wie weet dat? 

  • meer fair trade
Maar dat vloekt dan met het lokale. Ik ben daar nog niet helemaal uit. Misschien moet ik dus gewoon  dingen die sowieso van ver moeten komen (bananen)  voor Fair Trade kiezen, en dingen die hier worden ook worden gemaakt, lokale producten (chocolade?). Ik peis er nog eens over.

  • minder kleur- en bewaarstoffen
Ik heb vroeger eens een paar keer volledig onder de rooie boebelen gestaan. Daar is een prachtig woord voor, netelroos. Verder niks prachtigs aan en nooit helemaal opgehelderd wat de oorzaak was. Maar het vermoeden ligt bij kleur- en bewaarstoffen. Ik heb nog altijd die documentaire niet gezien waar ik vorig jaar van sprak, dus dit voornemen blijft netjes staan.

  • minder aspartaam en ander zoet vergif
Ik geloof niet in complotten en in voedingsapocalypsen waarbij iedereen die nu cola light  drinkt over tien jaar zwarte tenen krijgt en beharing op de rug. Maar aspartaam en consoorten, dat kan eigenlijk toch niet gezond zijn? Dat is toch gewoon chemische brol? Op kantoor is de Cola Zero en een kleine verslaving moet overwonnen worden.Maar light kaas en consoorten, ik moet misschien gewoon wat minder kaas eten?

  • meer noten

Super lekker. Gewoon daarom.

  • meer aardappelen en daar meer in variëren
Daar wordt ge dus niet dik van. Zegt een theorie. Dat is maar vier punten. En ok, aardappelen schillen is meer werk dan een pak pasta of rijst in het water smijten. Maar dat duurt nu ook geen uren hé. Ik schat een minuut of vijf. De investering waard.  Ne gekookte patat, dat vind ik niet altijd lekker. Voor dit jaar daarom meer puree, rosti's (nog nooit gemaakt), gebakken patatjes en gratins.
En misschien zelfs al eens 's ochtends patatten schillen, alvast de pot met water en patatten op het vuur zetten voor 's avonds. De perfecte huisvrouw komt akelig dichtbij.

  • meer fruit
Op mijn werk staat er quasi altijd een kom fruit. Daar liggen meestal enkel appels in, maar dan nog, verwend nest dat ik ben. En dan nog te lui zijn om een stuk te pakken, te pellen of te schillen eventueel en op te eten. Dat moet veranderen, nu meteen. In plaats van de Cola Zero een appel. Klinkt goed.

  • minder eten weggooien
Altijd jammer, eten weggooien. Maar in Goed eten staat het nog eens goed uitgelegd, dat is ook ecologisch jammer.  Want het kost wat aan de natuur om, ik zeg maar wat, een bussel prei te fabriceren. En dan drie van de vier stokken weggooien, dat is gewoon stom. Dus kleinere porties koken en beter inschatten wat Michiel de volgende ochtend voor ontbijt alsnog kan binnenspelen, restjes beter verwerken (omeletten, ik moet me daar eens op toeleggen) en ik ga een maand lang opschrijven wat we weggooien. En als ik me diepschaam, dan nog een maand. Tot het beter is. Doe je mee?Ik kieperde vandaag alvast een restje rijst in de soep.

  • meer thee drinken
Ik heb wat lekkere thee gekocht. Ik moet betere thee drinken om te vermijden dat ik toch nog koffie begin te drinken. Want daar krijgt ge  ne kleffe mond van en uwen adem stinkt. Maar oh, wat kan dat toch lekker ruiken, hm.

  • geen leren sjakosjen meer
De aandachtige lezer merkt op dat een sjakosj geen eten is. Dat klopt, al heb ik een hond onlangs het omgekeerde zien denken. Maar hoe zit dat eigenlijk met leer? Komt dat van beesten die sowieso al worden opgegeten? Geen leren schoenen, dat lijkt me iets te straf. Maar geen leren sjakosj, dat is prima te doen. Denk ik. Ik ga sebiet al eens zien.

Ik word geitenwollensokkiger met de dag, zonder het spiritueel/alternatieve gedoe dat daar meestal snel bij komt kijken. Ik voel me er goed bij, voilà.
Twee tips nog. Goed Eten, wat een boek. Ik durf wel niet aan het hoofdstuk over kaas beginnen (er staat iets van kalfjesleed). Maar zo tof en ik maak straks tarte tatin met witloof en knolselder.
En dan ook Food Inc. Een goede documentaire, al is het wel heel Amerikaans. Kom maar langs om  hem te lenen.

1 opmerking:

  1. hilde Lodewijckx14 januari 2013 om 21:50

    Goed idee om bio te kopen op het falconplein. Daar heeft Godfried een stand. De boer van Wijngaardhof en de leverancier voor de Antwerpse voedseltean.Dat is nog een tip voor groenten uit de dichtbijketen. Tenminste als het leverdepot op fietsafastand is.

    BeantwoordenVerwijderen