maandag 3 september 2012

Gezien: Macbeth (Froe Froe)

FroeFroe, dat zijn echte toppers in de kinderkunsten. Combinatie van prachtige poppen, humor, meerlagigheid en schoon acteerspel doen het keer op keer. Zaterdagavond zat ik te fris gekleed in Fort 4 in Mortsel waar in de marge van het (fijne) familiefestival FortBom ook Macbeth speelde, een voorstelling voor 12+.
Ik denk eerlijk gezegd dat ik nog nooit een bewerking heb gezien van Macbeth. Maar het is dus een typische Shakespeare met koningen die doodgaan en veel wreedheid. En dat hebben ze bij FroeFroe gesnopen, het scènebeeld zet meteen de toon. Twee uur laten was ik niet helemaal overtuigd. En dat kwam misschien door de zware tekst.  Misschien, of zeker. Was de tekst te zwaar voor deze acteurs of waren deze acteurs te licht voor de tekst? Ik denk het eerste. Ik moest denken aan Tom Lanoye en zijn bewerkingen. Dat is van een ander literair niveau, toch wel. En Abke Haring, Katelijne Daemen, Dirk Roofthooft, die kunnen zo'n tekst dragen. Maar hier, met deze spelers, ging het soms vervelen, verloor ik soms de draad. En ik was niet de enige. In het midden van de voorstelling zijn er gelukkig een aantal ontroerend mooie scènebeelden en komt de metier van FroeFroe  helemaal tot zijn recht. De muziek wordt live gespeeld door Simon Lenski van DAAU (aan wie heb ik toch ook mijn lievelingscd van DAAU uitgeleend, al jaren geleden?) en in het midden van de voorstelling is er vaart en zoveel om naar te kijken. Maar dan valt het terug wat stil en het einde is knap, maar ik verwachtte net iets meer verrassing, tegendraadsheid.
Maar het is goed, zeker wel en als je zin hebt in een verteerbare klassieker, ga dat zien. Maar doe een trui aan.



FroeFroe maakt altijd filmkes van hun voorstellingen. Ik vind dat super tof, vanuit cultuurmarketingstandpunt, maar eigenlijk bekijk ik die filmkes bijna nooit en ook nu had ik moeite om het hele filmpje (ochgottekes 1:31 min) uit te kijken. Raar hé.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten