woensdag 11 juli 2012

Duikvlucht



Ik heb gisterenavond een van de beste en de mooiste theaterstukken gezien. Dat ze goed kunnen programmeren bij de Zomer van Antwerpen, dat wist ik al langer. Ik doe niet mee aan het echte 'zomerhypen' (dat is voorbehouden voor koppels 55+ die aanschuiven om 6u 's ochtends als een beleving zien). Maar ik pik altijd wel wat voorstellingen mee, door last minute een kaartje te bemachtigen (omdat één van de 55+'ers het plots aan zijn rug heeft gekregen ofzo) of door de goedheid van mijn mama.
Vorige week zag ik iets met wasmachines en asperges en je moest meedoen, maar dat was echt de moeite niet.  De zomerfabriek is dat wel: prachtige locatie, lekker eten, lekkere drankjes (een bionade-verslaving op komst). En tof ingekleed, de Antwerpse mix zit er helemaal: patatjes, rennende kinderen, jonge ouders, de 55+'ers (ah ja) en de urban youngsters. Die komen wat later, maar ze hangen er rond. Cool.



Maar Duikvlucht dus. Ik had nog nooit een voorstelling van Studio Orka gezien. En wat heb ik al gemist. Deze voorstelling in coproductie met Theater Antigone.
Wat een geniaal theater. Het eerste wat ik zei na afloop: dit zou elke negenjarige moeten zien. Dit is het schoonste theater omdat het alles omvat: een prachtig taalgebruik (heerlijk woordspelingen en versprekingen), een ge-wel-dig decor en scenografie (je gelooft je ogen niet), prachtig acteerwerk, échte gevoelens, een mooie verhaallijn én dan nog technische hoogstandjes. Uniek. Luidop gelachen en bijna geweend. Geen milliseconde verveeld.
De lat ligt hoog voor alles wat jeugdtheater is met dit soort voorstellingen.
Bemachtig een kaartje en ga dat zien. Voor 2u puur escapisme waar je maanden mee verder kan, grinnikend om zoveel moois in je herinnering.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten